Účastníci tiskové konference na zahájení kampaně 30 dní pro neziskový sektor.Na možnost snížit si prostřednictvím daru neziskové organizaci svůj daňový základ chce upozornit devátý ročník celostátní mediální kampaně 30 dní pro neziskový sektor, která bude probíhat po celý říjen. Pořadatelem kampaně, která dlouhodobě pomáhá zviditelňovat práci neziskových organizací, je tradičně Informační centrum neziskových organizací (ICN), hlavními mediálními partnery jsou Česká televize a Český rozhlas. Ústředním bodem kampaně bude představení daňového kalkulátoru na webových stránkách www.neziskovky.cz, s jehož pomocí si budou lidé i firmy moci spočítat výši ideálního ročního finančního daru neziskové organizaci podle výše svých příjmů.

    „Převážná část veřejnosti vnímá podporu neziskových organizací jako záležitost veřejných sbírek, zasílání dárcovských SMS a aktivit firem a podnikatelů. Bohužel ale většina lidí netuší, že i zaměstnanci mají možnost snížit si darováním neziskové organizaci svůj daňový základ,“ vysvětluje důvody zaměření kampaně ředitel ICN Marek Šedivý: „Na tuto skutečnost se snažíme kampaní upozornit. Tento koncept navíc odpovídá i našemu dlouhodobému snažení zvýšit motivaci lidí k individuálnímu dárcovství. Jeho úroveň v České republice je stále neuspokojivá.“

    Chantal Poullain Polívková a Marek Šedivý na tiskové konferenci. „Šetření agentury Market Vision z června 2003 například ukázalo, že prostřednictvím veřejných sbírek, tedy malými částkami, přispělo 37 % dotázaných, jinou než touto formou se angažovalo pouze 8 % respondentů. Z toho vyplývá, že 92 % respondentů nevyužilo možnosti snížení základu daně. Od té doby se situace nijak výrazně nezlepšila,“ doplňuje Marek Šedivý.

    Pozvánka na módní přehlídku návrhářky Heleny Fejkové. Každá fyzická osoba si v současnosti podle zákona o daních z příjmů může odečíst hodnotu daru ze svého základu pro výpočet daně, pokud celková hodnota darů v daném roce je větší než 2 % základu daně poplatníka nebo činí alespoň 1000 Kč. Základ daně lze takto snížit až o desetinu. Doklad o daru pak stačí předat účetnímu zaměstnavatele, který je povinen zohlednit dar při zpracování ročního zúčtování daně zaměstnance.
    Kampaň 30 dní pro neziskový sektor letos podpoří i známé osobnosti, mezi nimi módní návrhářka Helena Fejková a také Helena Vondráčková, Marta Kubišová a Václav Neckář, kteří společně vystoupí jako Golden Kids na závěrečném galavečeru 1. listopadu v pražské Lucerně. Ten bude poděkováním individuálním a firemním dárcům, kteří dlouhodobě podporují neziskové organizace. Výtěžek z akce bude věnován na veřejnou sbírku ICN, z níž je podporováno vzdělávání pracovníků v neziskových organizacích. Záštitu nad galavečerem převzal primátor hlavního města Prahy Pavel Bém.

    Pozvánka na módní přehlídku návrhářky Heleny Fejkové. Ke kampani se pravidelně hlásí také jednotlivé neziskové organizace ve všech regionech České republiky, které v době jejího trvání pořádají řadu akcí. Ty mají za cíl seznámit veřejnost s prací neziskového sektoru a jejím přínosem pro společnost. Kampaň dlouhodobě podporuje také prezidentka Nadace Archa Chantal, herečka Chantal Poullain Polívková. „Kampani 30 dní pro neziskový sektor fandím už několik let, protože pomáhá zviditelňovat témata, která se týkají nás všech. Vážím si každé pomoci a každé koruny, kterou někdo věnuje na podporu projektů neziskových organizací. Velké projekty, které dělá např. Nadace Archa Chantal pro děti v nemocnicích jsou finančně velmi náročné a potřebují podporu nejen individuálních dárců, ale také firem a novinářů, kteří svými zprávami v tisku pomůžou naší práci.“

    30 dní pro neziskový sektorKampaň 30 dní pro neziskový sektor probíhá od roku 1998 a jejím hlavním cílem je informovat veřejnost o úloze a významu neziskových organizací. Do loňského roku se konala vždy v únoru, letos poprvé zvolili organizátoři jako termín jejího konání říjen, který je vhodnější pro komunikaci individuálního a firemního dárcovství. Projekt tradičně poskytuje příležitost jednotlivým neziskovým organizacím, aby v jeho rámci představily svou práci ve všech regionech republiky a zlepšily tak svou komunikaci s veřejností.

    Pokud vás problematika dárcovstí zajímá do větších podrobností, doporučujeme Sborník informací 2006 – Individuální dárcovství, který letos ICN ve spolupráci s dalšími partnery připravila. Ke stažení je ZDE.

    Autor