Michaela Přílepková Minulý týden od 28. do 31. ledna 2008 proběhlo v portugalském Portimao závěrečné setkání zástupců koordinačních výborů jednotlivých států, ve kterých se uskutečnila celoevropská kampaň „Každý jsme jiný, všichni rovnoprávní“. Ačkoliv v programu byla věnována velká pozornost předběžné zprávě, kterou zpracovávají vědečtí pracovníci univerzity v Glamourganu, padlo zde nejednou také slovo „zázrak“. Kampaň byla totiž odstartována Radou Evropy s nevelkou přípravou a nulovými finančními a materiálními podmínkami a výsledek tudíž zdaleka předčí striktně realistická očekávání.

    Jak se dá tento nepoměr vysvětlit?
    Kampaně se velmi kreativním způsobem chopili národní organizátoři, povětšinou ve vzorné kooperaci orgánů státní správy a neziskových organizací. Vytváření sítí a originálních řešení pro realizaci kampaně o lidských právech, rozmanitosti a participaci se stalo tou hnací silou, ze které vzešly všechny výstupy na národní úrovni. Hlavním zdrojem české kampaně, kromě nezbytného balíčku peněz, bylo osobní zapojení a invence zúčastněných osob a organizací. Vznikly tak projekty, které svými interaktivními metodami přesahují časový rámec kampaně a mohou být nadále užívány ke vzdělávání dětí a mladých lidí. Pokud byste se o nich chtěli něco dovědět a využít je pro svou činnost, neváhejte otevřít stránky kampaně a třeba si přečíst i závěrečnou zprávu na www.kam-pan.cz.

    Jedna konkrétní kampaň sice skončila, avšak poselství hodnot, které obsahuje, patří mezi ta klíčová témata, s kterými se dnešní společnost bude stále znova vypořádávat.
    Česká rada dětí a mládeže, která byla hlavním organizátorem kampaně v České republice, děkuje všem partnerům a příznivcům kampaně. Naše uznání směřuje speciálně také k národním koordinátorům Markovi Fajfrovi a Kateřině Zezulkové, kteří stáli v průběhu kampaně na pozadí úspěšného společného snažení.
    Michaela Přílepková, ředitelka Kanceláře ČRDM

    Autor