Česko-německé fórum mládeže Projekt pracovní skupiny „Občanská společnost“ Česko-německého fóra mládeže, zabývající se občansko-politickým vzděláváním zejména na školách v České republice a Německu, právě vstupuje do své finální fáze. Pořádá totiž panelovou diskuzi „Výchova k občanství – proč a jak? Situace a perspektivy občansko-politického vzdělávání v České republice“, která se koná ve spolupráci s Nadací Friedricha Eberta v Praze a občanským sdružením Gemini pod záštitou a za účasti ministra školství, mládeže a tělovýchovy Mgr. Ondřeje Lišky dne 2. dubna 2009 od 15 do 18 hodin v prostorách MŠMT ČR.
    Bližší informace o této akci naleznete zde.

    Dvouletá intenzivní práce členů skupiny se skládá z následujících částí.

    Na té první, rešerši o strukturách a stavu občansko-politického vzdělávání v obou zemích obecně, pracovala skupina mladých lidí od listopadu 2007 do ledna 2008. Při ní se mimo jiné ukázalo, že se občansko-politickým vzděláváním z pohledu žáků a učitelů v česko-německém kontextu zřejmě ještě nikdo podrobně nezabýval, což se stalo hlavním impulzem pro pracovní skupinu „Občanská společnost“, aby se tohoto úkolu zhostila.

    Od dubna do července 2008 provedli její členové v obou zemích kvalitativní rozhovory k obsahu, metodám a materiálům, organizačním otázkám a postavení Občanské výchovy/Základů společenských věd a obdobných předmětů se sedmi žáky a sedmi učiteli na každé straně hranice. Konkrétně byly rozhovory v rámci ČR vedeny na druhém stupni základních škol, čtyřletých a víceletých gymnáziích a ostatních typech středních škol, v případě Německa v odpovídajících si ročnících. Jejich výsledky umožňují velice zajímavá srovnání mezi různými dotazovanými skupinami jak v rámci jedné země tak mezi nimi.

    Po vyhodnocení rozhovorů a vytvoření jejich dokumentace v srpnu a září 2008, se v říjnu 2008 pracovní skupina věnovala hlavně přípravě česko-německého workshopu, který se uskutečnil za podpory FES Magdeburk a Praha v polovině listopadu téhož roku v Lutherstadt Wittenberg. Zúčastnila se ho rozmanitá česko-německá skupina, jež se na základě výsledků kvalitativních rozhovorů, a především na základě osobních zkušeností zamýšlela nad problémy občansko-politického vzdělávání na školách a cestami, které by vedly k jejich zlepšení.

    Výsledky workshopu, jež se týkají například platového a kariérního systému, který by motivoval učitele k zodpovědné práci nebo vybavení školních parlamentů opravdovými pravomocemi, budou sloužit jako podklad účastníkům již výše uvedené panelové diskuze.

    Autoři