Předávání cen Žihadlo 2010 již tradičně moderovali Štěpánka Duchková a Marek ŠedivýSpolečnost Neziskovky.cz již počtvrté vyhlásila vítěze soutěže Žihadlo, tedy nejlepší reklamní kampaň s veřejně prospěšnou tematikou. Slavnostní předávání letošních cen se konalo v kulturním sále historické budovy Hlavního nádraží v Praze. Již tradičně tímto večerem provázela moderátorská dvojice Štěpánka Duchková a Marek Šedivý. Za hudebního doprovodu big bandu Melodybrass byly ceny předány těmto organizacím: Česko čte dětem, Člověk v tísni, Diakonie ČCE a Startujeme. A za jaké kampaně se jim takovéhoto ocenění dostalo?

    Cenu za nejlepší tištěnou reklamu převzali zástupci Diakonie ČCEŽihadlo 2010 se udělovalo stejně jako v minulých letech ve čtyřech kategoriích: televizní spot, rozhlasový spot, internetová kampaň a tištěná reklama. Letos si pořadatelé na malou účast rozhodně nemohli stěžovat. Do soutěže se přihlásilo 40 organizací s 60 kampaněmi. Jako první byla na slavnostním večeru předána cena vítězi kategorie Tištěná reklama, kterým se stala Diakonie ČCE. Cenu Žihadlo si její zástupci odnesli za kampaň Otevřeno seniorům. Těsně na paty jí šlapala společnost Člověk v tísni s kampaní Skutečný dárek a Amnesty International ČR s kampaní Byznys a lidská práva. Jako druhá přišla na řadu kategorie Internetový projekt, v níž zvítězila již zmíněná obecně prospěšná společnost Člověk v tísni s uvedenou kampaní Skutečný dárek. V této kategorii dále zabodovala organizace Celé Česko čte dětem se svou stejnojmennou kampaní na podporu předčítání dětem. Cílem autorů tohoto projektu je přimět rodiče, aby svým dětem četli alespoň 20 minut denně. Organizace Celé Česko čte dětem spolu s kampaní Mluvme o stáří – nech mou babičku na pokoji od organizace Elpida Plus tak v rámci kategorie Internetový projekt postoupily do užší nominace.

    V kategorii Televizní spot zvítězila kampaň Celé Česko čte dětem Následující fanfáry uvedli dalšího vítěze, tentokrát kategorie Rozhlasový spot. Tento výsledek přišla divákům oznámit předsedkyně správní rady Nadačního fondu pro podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením, poslankyně Lenka Kohoutová. Radost svými slovy udělala zástupcům společnosti Startujeme, kteří se do soutěže Žihadlo přihlásili s kampaní Kavárna bez konce. Tato kampaň propaguje stejnojmennou kavárnu nacházející se v Kladně, v níž obsluhují osoby s lehčím mentálním postižením. Kavárna bez konce tak v užší nominaci zvítězila nad kampaní Pomněnkový den od Sdružení Linka Bezpečí a kampaní Celé Česko čte dětem. Posledně jmenovaný projekt získal na letošních Žihadlech tři užší nominace. Na konci slavnostního večera byla vyhlášena kategorie Televizní spot. I v ní byla opět nominována kampaň Celé Česko čte dětem. Z této kategorie si její tvůrci odnesli prvenství. Těsně za ní se umístily kampaně Hledám vás, mámo, táto od Sdružení pěstounských rodin a Kampaň pro BURZU PRÁCE KONTA BARIÉRY Nadace Charty 77.

    Na slavnostním večeru dostala příležitost představit se i taneční škola AD PrahaVítěze všech kategorií vybírala odborná porota složená ze 17 členů, kterými jsou zástupci médií, reklamních agentur, firem a neziskových organizací. Porota při posuzování kampaní hodnotila nejen část kreativní, ale také část logistickou – tedy to, jakým způsobem a jak moc organizace dokázaly své kampaně zviditelnit. Vítězové soutěže si jako cenu převzali především mosazné Žihadlo z dílny zlínského sochaře Jiřího Pašky. Vedle toho byli obdarováni také hmotnými dary, mezi které již tradičně patřily např. publikace od nakladatelství Grada Publishing.

    Žihadlo 2010O kulturní vložku večera se kromě východočeského big bandu Melodybrass postarala také Taneční škola AD Praha, která divákům ve svém provedení představila několik známých tanců. Taneční škola AD Praha je součástí neziskové organizace Amicia, která se zabývá protizávislostními programy. AD Praha v současné době působí v pražském Radiopaláci, kde je díky jejím představitelům konečně po dlouhé době využíván ke svým původním účelům tamní taneční sál. Než se do těchto prostor nastěhovala Taneční škola AD Praha, sídlilo zde v kontrastu k aktivitám organizace Amicia kasino. To v Radiopaláci fungovalo 20 let. Jelikož celý slavnostní večer předávání cen Žihadlo 2010 byl pojat v duchu tance, příležitost zatančit si dostali i přítomní diváci. Druhá polovina večera jim byla v tomto směru k dispozici.

    Moderátoři se s publikem rozloučili s pozvánkou k dalšímu ročníku Žihadel. Protože příští ročník předávání těchto cen bude probíhat v lichém roce, akce se dle tradice uskuteční opět v centrální budově ČSOB v pražských Radlicích. ČSOB je již několik let hlavním partnerem této soutěže.

    Autor