Mladí vedoucí hodnotili s Klíči pro život své kompetence na CVVZ v Chrudimi Sloveso „zhodnotit“ má dva významy: něco „vyhodnotit“ a něco „využít“. A oba tyto významy se spolu pěkně snoubily ve výzvě „Zhodnoť své kompetence“, kterou nalezli v programu účastníci Celostátní vzájemné výměny zkušeností, konané v Chrudimi od 12. do 14. listopadu 2010. Koordinátoři uznávání neformálního vzdělávání v projektu Klíče pro život Pavel Trantina a Jaroslav Rajl pro ně připravili čtyři workshopy, během nichž mohli objevovat, jaké znalosti, schopnosti a dovednosti získávají vedoucí dětských kolektivů díky své činnosti a jak je mohou „přeložit do řeči zaměstnavatelů“ během přijímacího pohovoru a učinit z nich přednost.

    Klíče pro život Věděli jste třeba, že přípravu tábora lze představit jako velký projekt, kde člověk projeví řadu manažerských schopností a jenž zahrnuje organizaci veřejného prostoru, řízení lidských zdrojů, přípravu rozpočtu, náležité vyhodnocení, vedení a motivování týmu a delegování pravomocí, vedení porad, zvládání krizové situace, apod.? V řeči byznysu zní ta zdánlivě běžná každoroční akce docela „manažersky“, že? A přitom odpovídá na potřeby zaměstnavatelů, kteří podle průzkumů hledají především zaměstnance schopné jednat s lidmi, s praktickými dovednostmi, komunikativní, samostatné, loajální, empatické a schopné řešit stresové situace.

    Mladí vedoucí hodnotili s Klíči pro život své kompetence na CVVZ v Chrudimi „Překlad“ těchto kompetencí do řeči zaměstnavatelů lze provést pomocí dokumentu s poetickým názvem SEN. Za touto zkratkou se sice skrývá už méně poetický popis „sebeevaluační nástroj“, avšak jeho obsah účastníci workshopů oceňovali jako vítanou, dosud chybějící a velmi inovativní pomůcku pro každého, který chce zlepšit své vyhlídky na pracovním trhu, i pro samotné organizace, které s lidmi věnujícími se dětem a mládeži pracují.

    Mladí vedoucí hodnotili s Klíči pro život své kompetence na CVVZ v Chrudimi Každý workshop měl obdobný průběh:
    1.seznámení s účastníky, úvodní anketa o zkušenostech s osobními pohovory při žádosti o zaměstnání a o tom, zda měli možnost prezentovat své kompetence získané neformálně při práci s dětmi a mládeží;
    2.úvod do problematiky kompetencí a neformálního vzdělávání, terminologie a její přiblížení;
    3.ukázka „překladu“ neformálního vzdělávání do řeči zaměstnavatelů na základě článku „Supermanažerka“ z týdeníku Sedmička;
    4.představení Europassu, zejména jeho životopisu a částí, kam lze uvést kompetence, jakožto jednoho z konkrétních oficiálních nástrojů, kde se dají implementovat kompetence získané v rámci neformálního vzdělávání;
    5.představení sebeevaluačního nástroje, důvody jeho vzniku, původ, současná představa jeho možného využití;
    6.samostatná 20minutová práce se sebeevaluačním nástrojem, jeho vyplňování účastníky;
    7.vzorový „přijímací“ pohovor, ve kterém jsou ukázkově použity kompetence „přeložené“ do řeči zaměstnavatelů;
    8.zkouška „přijímacího“pohovoru ve dvojicích;
    9.vyhodnocení aktivity, zpětná vazba na materiál;
    10.představení dalších plánovaných aktivit ohledně uznávání výsledků neformálního vzdělávání v projektu Klíče pro život.

    Mladí vedoucí hodnotili s Klíči pro život své kompetence na CVVZ v Chrudimi Sebeevaluační nástroj sklidil velký úspěch a pozornost, byl oceňován jako inovativní zaplnění díry na trhu. Worskhopy byly na stupnici od 1 do 5 oceňovány téměř výhradně známkou 1, tedy nejlepším hodnocením, účastníci byli velmi entuziastičtí. Koordinátoři uznávání neformálního vzdělávání získali řada doporučení na praktické dílčí změny s ohledem na lepší pochopitelnost a snadnější použití a také několik potenciálních spolupracovníků pro další úpravy a rozvoj sebeevaluačního nástroje. Ten by se měl v příštím roce dostat do všech sdružení pracujících s dětmi a mládeží a středisek volného času.

    Autor