Otevíráme nominace na Cenu Via Bona 2018!

    Ústředním motivem Ceny Via Bona 2018 jsou inovace – neobvyklé formy podpory, zapojení moderních technologií do dobročinných aktivit, či prostě jen nové a dosud neznámé počiny.
    Pomozte nám ty příběhy najít!

    http://www.nadacevia.cz/co-nabizime-2/viabona/


    Nadace VIA letos ocenila nejsilnější filantropické příběhy Česka posledních dvaceti let. Ocenění je součástí dvacátého ročníku Ceny Via Bona, který byl výjimečný právě tím, že veřejnost vybírala v on-line hlasování nejinspirativnější filantropické příběhy z celé historie tohoto ocenění.

    Nadace VIA letos ocenila nejsilnější filantropické příběhy Česka posledních dvaceti let V kategorii „individuální filantropie“ cenu obdržela Zdenka Wasserbauerová, která za posledních 18 let přesvědčila přes 10 000 mladých lidí, aby se registrovali mezi dárce kostní dřeně, čímž zachránila řadu lidských životů. V kategorii „Cena pro mladé filantropy“ získal nejvíce hlasů Milan Dzuriak, který navzdory své bolestivé nemoci vyráží na pěší a cyklistické výpravy, aby získal peníze na plnění snů nemocných dětí.

    Ocenění „Filantropie v regionech – Cena České televize“ obdržel Jan Školník a firma Hobra-Školník, která řadou projektů a aktivit probouzí odlehlý region Broumovska. Cenu pro Dobrou firmu pak získala ČSOB za dlouhodobou a promyšlenou podporu řady dobročinných projektů.

    Za posledních dvacet let Nadace Via ocenila 122 jednotlivců a firem. Z nich letos odborná komise vybrala dvacet nejsilnějších příběhů, a to ve čtyřech zmíněných kategoriích. Z těchto příběhů vybrala veřejnost v on-line hlasování ty, které ji nejvíce zaujaly.

    „Příběhy Ceny Via Bona ukazují, kam se filantropie v Česku od revoluce posunula. Zatímco před dvaceti lety firmy i jednotlivci teprve zjišťovali, co pojem filantropie znamená a přináší, v současnosti jsme mnohem dál. Firmy i individuální filantropové pomáhají promyšleněji a dlouhodobě, do skvělých filantropických projektů se pouští také teenageři, “ říká Jan Gregor, programový ředitel Nadace Via. „Letošní Cena Via Bona je tak symbolickou oslavou vývoje filantropie v Česku.“

    Nadace VIA letos ocenila nejsilnější filantropické příběhy Česka posledních dvaceti let Posun k lepšímu v dárcovství v Česku ukazují i čísla. Z dat loňských daňových přiznání například plyne, že české firmy jsou 4,58x štědřejší než v roce 2000. V roce 2015 darovaly 3,41 miliardy korun. Výrazně roste také objem darů i počet individuálních dárců, a to rychleji než HDP.
    Průměrný dar na jednoho obyvatele v Česku dle daňových přiznání činí 167 Kč. Výrazně roste například také on-line dárcovství – jen přes on-line službu Darujme.cz Češi loni darovali 28 milionů korun, což je třetinový meziroční nárůst. Z dostupných dat vyplývá, že rostou dokonce i netradiční podoby filantropie, jako například darování ze závěti.

    Cenu Via Bona každoročně zaštiťuje velvyslanectví Spojených států v České republice. Letošním generálním partnerem Ceny Via Bona je Nadační fond Avast, hlavním partnerem Česká spořitelna, hlavním mediálním partnerem pak Česká televize. Děkujeme také Aktuálně.cz, které je dlouhodobým partnerem podporujícím rozvoj filantropie v Česku.

    „Před třemi roky jsme Cenu Via Bona obdrželi za rozvoj našeho paliativního programu, jsme tedy součástí komunity dárců kolem této prestižní ceny a tak nám přijde logické podpořit její dvacáté výročí,“ říká předsedkyně správní rady NF Avast Jarmila Baudišová. „Náš nadační fond je partnerem řady neziskových organizací a často se zajímáme, kdo další jejich práci podporuje. Kdo jsou jejich dárci. Zajímají nás filantropické příběhy a myslíme si, že je třeba je šířit dál. A přesně to Cena Via Bona dělá,“ dodává.

    Dalšími partnery Ceny Via Bona jsou Kooperativa pojišťovna a Nadace Vodafone Česká republika.

    Přehled všech nominovaných příběhů, včetně krásně zpracovaných filantropických komiksů, najdete na www.cenaviabona.cz

    Autor