pozadi
.
hlavička ADAM.cz ČRDM

     QR kód této stránky ->

Proč dětem dopřát pravidelný pobyt v přírodě?

Autor: Denisa Dvořáková, lesnims.cz | zařazeno: 1. 11. 2019 | přečteno 635

Když jste byli ještě malí, tak jste nejspíš běhali s ostatními dětmi po hřišti nebo lezli po stromech.

Pobyt dětí venku zlepšuje náladu, obnovuje pozornost, zlepšuje kázeňské problémy, posiluje zdraví... (Asociace lesních MŠ, z.s.)

Časy se ale mění, a to, co bývalo považováno za běžnou součást dne, je pro dnešní děti nepředstavitelné.

Proč byste měli dětem dopřát pravidelný pobyt v přírodě?

Možná i vaše děti zažívají každodenní nut(d)nou rutinu. Ráno přesun autem do školy nebo do školky, kde tráví několik hodin, aniž by se dostaly ven. Poté spěchají na kroužky a po napsání úkolů shlédnou něco v televizi nebo brouzdají po internetu, a jde se spát. Již od mala je jejich čas organizovaný, a od dospělých se tímto režimem moc neliší. Děti ale ke správnému vývoji pohyb a přírodu potřebují. Proč je tak důležité udělat si prostor pro kontakt s přírodou? A v čem dětem pobyt v přírodě prospívá?

„Ty dnešní děti…“

O dnešní generaci dospívajících se říká, že tráví čas u televize a na internetu. Kam ale směřuje generace dětí, která se teprve chystá do školy? Již malým dětem pouštíme pohádky na tabletu nebo je necháme hrát počítačové hry. Takto strávený čas se ale může na jejich rozvoji podepsat. Není úplnou novinkou, že děti z těch nejvyspělejších zemí se potýkají s nadváhou a obezitou, poruchou pozornosti a depresemi (například v USA, každé třetí dítě trpí nadváhou nebo obezitou, a každé šestnácté bere antidepresiva nebo jiné psychotropické léky.* Tato problematika se ale týká také českých dětí. Manfred Spitzer, ředitel univerzitní psychiatrické kliniky, se dokonce tyto proměny nebojí nazvat digitální demencí, což je zároveň název jeho publikace. Na základě svých výzkumů se vyjádřil, že užívání digitálních médií má negativní vliv na kognitivní funkce a to především u dětí, kterým se mozek začíná teprve vyvíjet.
Pobyt dětí venku je důležitý (Lesní MŠ Vrabčí hnízdo Vrablovec, foto Michala K. Rocmanová) Předškoláci, kteří tráví hodiny denně u televize nebo s elektronickými médii, tak mohou mít problém s vyjádřením myšlenek, mají menší slovní zásobu, a hůře koncentrují pozornost. Tím, že jen pasivně přijímají informace, ztrácejí slovní fantazii a nebývají tak tvůrčí, jako jejich vrstevníci, kteří tráví čas běháním venku. Výzkumy zaměřující se na tuto problematiku ukazují, že celkově ubývá čas dětí strávený venku v porovnání s jejich prarodiči a rodiči. Děti navštěvující mateřskou školku, kde se čas venku odvíjí od “dobrého” počasí, na tom nebudou pravděpodobně o mnoho lépe.

Příroda je půl zdraví

Procházku v přírodě nám doporučovaly už naše babičky. Nyní máme i vědecké poznatky, které poukazují na prospěšnost takové aktivity, a potvrzují, že pohyb v přírodě má vliv na celkové zdraví a spokojenost. Je vědecky dokázáno, že kontakt s přírodou snižuje možnost nadváhy a obezity, rozvíjí hrubou motoriku, ale také sociální dovednosti. V roce 2010 vědci z Velké Británie vybavili 1000 dětí GPS přístroji a sledovali jejich pohyb, kde zjistili, že fyzická aktivita dětí byla 2 - 3x vyšší venku než uvnitř budovy.** Řada výzkumů také poukazuje na zlepšení pozornosti u dětí s ADHD v případě, že mají možnost trávit část dne v přírodě.*** S narůstajícím tlakem na výkon a stále bližším kontaktem s elektronickými médii narůstá také obliba takzvané ekoterapie, která stojí na teorii, že příroda má významný vliv na psychické i fyzické zdraví.

Některé vědecké výzkumy, které se touto problematikou zabývají, tvrdí, že pobyt v přírodě:

● posiluje psychické zdraví
● snižuje stres a mentální únavu
● tlumí úzkosti a deprese
● obnovuje pozornost a zvyšuje schopnost soustředění
● zlepšuje náladu
● podporuje snížení stresového hormonu kortizolu****
● působí jako prevence astmatu*****

Pokud děti tráví čas v přírodě, snižuje se výskyt agresivity a násilí, dětská hra je kreativnější, a podporuje společenský život. Například ve Skotsku je učení venku součástí systematické reformy vzdělávání. Ukazuje se totiž, že právě učení venku obnovuje pozornost, snižuje absenci, zlepšuje kázeňské problémy a zlepšuje studijní výsledky napříč obory, posiluje paměť a zvyšuje zájem žáků o učení.

Venku není nuda

Pobyt dětí venku zlepšuje náladu, obnovuje pozornost, zlepšuje kázeňské problémy, posiluje zdraví... (Asociace lesních MŠ, z.s.) Ne každý rodič může trávit dostatek času se svými dětmi v lese nebo v parku. Pro rodiče, kteří chtějí, aby jejich děti měly tuto možnost, existují i ve městech alternativy v podobě lesních klubů a mateřských škol. Ty se od klasických mateřských školek liší tím, že místo uvnitř budovy tráví děti většinu času venku, v lese a na zahradě, o kterou pečují. Zázemí (jurta, maringotka, teepee, apod.) slouží pouze k příležitostnému pobytu na jídlo, spánek a uložení náhradního oblečení. Skutečná náplň dne se odvíjí od reálného prostředí, kondice a potřeb dětí, a ročního období. Děti tráví venku denně okolo 70 - 90 % času, a díky častému pohybu venku, jsou tak otužilejší a odolnější. Zároveň mají prostor trávit část dne podle svého a samy si určit, s čím si ten den chtějí hrát - ať už je to lezení na vyhlídku nebo společné budování lesní pevnosti. Na maximálně patnáct dětí jsou tu po celý den dva dospělí. Dobře se proto rozvíjejí také sociální kompetence dětí, protože komunikují v menší skupině a učí se efektivně řešit konflikty. Díky spolupráci Asociace lesních mateřských škol s Ministerstvem školství se podařilo tento typ školek legislativně ukotvit v českém vzdělávacím systému. V současnosti do 130 registrovaných lesních mateřských škol a lesních klubů dochází kolem čtyř a půl tisíce dětí.

*Jonas, B. S., Gu, Q., Albertorio-Diaz, J. R. (2013); http://www.cdc.gov /nchs/data/databriefs/db135.htm
** Cooper, A. R., Page, A. S., Wheeler, B. W., Hillsdon, M., Griew, P., & Jago, R. (2010).
*** Faber Taylor, A., Kuo, F. E., & Sullivan, W. C. (2001a); Kuo, F. E. & Faber Taylor, A. (2004); Faber Taylor, A., & Kuo, F. E. (2008); Faber Taylor, A., & Kuo, F. E. (2011).
**** Park, B. J., Tsunetsugu, Y., Kasatani T., Kagawa T., and Miyazaki, Y. (2010).
***** Lovasi, G. S., Quinn, J. W., Neckerman, K. M., Perzanowski, M. S., & Rundle, A. (2008).



Související články:
Syndrom vyhoření podle výzkumu vážně ohrožuje čtvrtinu středoškolských učitelů - 03.12.2019
Akademie věd pátrá na středních školách po talentovaných badatelích - 28.11.2019
Křest knihy (re)DESIGN RODINY pro 21. století - 20. 11.2019 - 19.11.2019
Devět středoškoláků získalo ocenění České hlavičky - 17.11.2019
Probíhá tradiční Týden vědy a techniky - 13.11.2019
Nejlepší maturantkou na světě je Češka - 12.11.2019
Rodinný veletrh smysluplných hraček Rosteme pro život - 07.11.2019
Stávka upozorňující na problémy českého školství je potřebná, ale... - 07.11.2019
Komentář: Zpatlaná stávka škol. Dobšík symbolizuje bídu učitelského stavu - 06.11.2019
České školy stávkují kvůli platům, zavřená zůstala maximálně čtvrtina škol - 06.11.2019
Učitelé odtajňují detaily stávky: Přihlásila se už víc než polovina škol - 04.11.2019
FyzikAR 7 – nové atraktivní rozměry ve vzdělávání - 22.10.2019
Výzva školám - 16.10.2019
Sedmý ročník EDUíny – ceny za inovace ve vzdělávání - 10.10.2019
Každých čtrnáct dní vymře jeden jazyk - 04.10.2019
dTest: Studenti práv poměří své argumentační schopnosti v simulovaném soudním sporu - 12.09.2019
Do školních lavic prvních tříd zamíří přes 100.000 dětí. Pětina z nich měla odklad - 01.09.2019
Jak staré děti už mohou chodit do školy samy? Jde i o to kudy - 30.08.2019
Waldorf 100: Learn to Change the World – Učme se proměňovat svět
2. část
- 23.08.2019
Waldorf 100: Learn to Change the World – Učme se proměňovat svět
1. část
- 22.08.2019
Čeští studenti slaví mezinárodní úspěch s vlastní formulí. V kategorii akcelerace byli první - 01.08.2019
Vzdělávání jako hlavní téma - 17.07.2019
Vzdělávání jako hlavní téma - 14.07.2019
Nositel Nobelovy ceny ocenil české studenty za výzkum v léčbě rakoviny i epilepsie - 09.07.2019
Vláda podpořila zpřístupnění učitelské profese nepedagogům. Do tří let si mají doplnit vzdělání - 03.07.2019
Povinná školní docházka oslavila letos 150 let. Má za sebou mnoho proměn - 01.07.2019
Od září může chybět kolem šesti tisíc učitelů - 30.06.2019
Prázdniny a organizace školního roku 2020/2021 - 28.06.2019
Základní vzdělání nedokončí ročně kolem pěti tisíc dětí - 24.06.2019
Zástupci středoškoláků chtějí zastavit povinnou maturitu z matematiky - 17.06.2019
Praha hostí oslavy 100 let waldorfské pedagogiky - 15.06.2019
Konference „Učíme se pro život či pro přijímací řízení?“ - 12.06.2019
Děti by se neměly ve škole hlásit, říká Martin Roman - 29.05.2019
Mají po maturitě a chtějí pracovat a vydělávat. Ale po svém - 16.05.2019
Děti do pěti let by neměly sedět u obrazovek déle než hodinu, varuje WHO - 02.05.2019
Čeští školáci tráví nad domácími úkoly méně času než ti v zahraničí, ukázala studie - 23.04.2019
EDUMÁNIE poprvé v Pelhřimově 27. dubna 2019 - 16.04.2019
Víceleté gymnázium chtějí pro své dítě hlavně vysokoškoláci, ukázal průzkum - 15.04.2019
Velký test školáků. Děti číst umějí, ani jedničkáři však textu nerozumí - 06.03.2019
Třídní? Nikdo je dělat nechce - 25.02.2019
Tělocvik děti nebaví a pohybová gramotnost klesá. V čem je problém? - 23.02.2019
Jak to, že se jim v tom Finsku tak daří? Kouzlo zní: důvěra - 09.02.2019
Do škol by se mohli vrátit učitelé bez pedagogického vzdělání - 04.02.2019
Pražský veletrh představí možnosti pomaturitního vzdělávání - 22.01.2019
Kantoři i žáci jsou zahlceni, burcuje inspekce - 10.01.2019
Živý betlém ve Žďáře nad Sázavou - 27.12.2018
Pouhé zúžení obsahu učiva na modernizaci výuky nestačí, tvrdí vzdělávací organizace - 21.12.2018
V naší škole se děti různého věku vzdělávají společně - 02.12.2018
České děti: Jak jsme na tom? A znáte Úmluvu? - 27.11.2018
Vánoční prázdniny 2018 - 25.11.2018
Tradiční veletrh pražských středních škol potrvá do soboty 24. listopadu - 24.11.2018
Začal Gaudeamus Brno 2018 - největší veletrh vzdělávání u nás - 23.10.2018
Co znamená gramotnost a jak s ní pracovat ve školách - 21.10.2018
Učitelům že se přidává? Ano, hlavně práce, upozorňuje prezident učitelského spolku - 20.10.2018
Problémovým dětem pomáhá ve školách 17 700 asistentů - 19.10.2018
Jak naučit děti hospodařit s penězi? S novou hrou Obchod od Albi si to procvičí - 16.09.2018
Lesní školka? Najdi deset rozdílů! - 12.09.2018
Žáci z celé Prahy se chystají na nové programy u Pražského Jezulátka - 08.09.2018
Poprvé do školky a školy? Podporujte radostné očekávání, radí dětský psycholog - 29.08.2018
Středoškoláci z Česka uspěli i na fyzikální olympiádě - 06.08.2018
Jarní prázdniny 2019 - 30.07.2018
Na více než stovce škol začaly Týdny mediálního vzdělávání - 23.05.2018
Nová kampaň prosazuje bezpečné pěší cesty do školy - 22.05.2018
Opravdu? Druhý ročník Týdnů mediálního vzdělávání - 14.05.2018
Čeští středoškoláci zvítězili v evropské přírodovědné soutěži - 11.05.2018
V dubnu proběhne speciální veletrh práce pro mladé z dětských domovů - 10.04.2018
Školní rok 2018/2019 a podzimní prázdniny - 28.03.2018
Škola má právo žákům zadávat povinné domácí úkoly, upozorňuje inspekce - 14.03.2018
Ministerstvo brání vzniku nových soukromých škol, rodiče podali žalobu - 08.03.2018
Učitel naživo - 04.03.2018
Jak vypadá budoucnost českého školství? - 26.02.2018
Multikulti workshopy pro české školy - 19.02.2018
Ve školách učí bývalí šprti, říká zakladatel americké školy v Česku - 05.02.2018
Alternativní školy děti mění. Opravdu se učí a nesnaží se jen zavděčit - 04.02.2018
Co si myslí Jiří Drahoš a Miloš Zeman o Vzdělávání přede-vším - 25.01.2018
Dětem nestačí jen předčítat. Příběhy je musíme naučit vnímat a přemýšlet o nich - 20.01.2018
Někteří rodiče předškoláků vnímají ověřování jako obtíž a o jeho závěr ani nemají zájem - 13.01.2018
Na socializaci předškoláků pouhý jeden rok nestačí (Týdeník školství) - 11.01.2018


vytisknout článek | přidat na Facebook Facebook | pridej.cz


Nejčtenější články za posledních 7 dnů
Oceněni Cenou Přístav 2019 - příznivci a sponzoři organizací dětí a mládeže (zleva shora Jan Balloš, Hubert Křesťan, Petr Holeček a Petr Hlubuček, Markéta Fraitová, Dagmar Hrabovská a Renata Chmelová; foto Martin Hrouza)
29. 11. 2019, 316x
Nejsledovanější příspěvky rubriky video - audio za posledních 30 dnů
ADAM.cz
11. 11. 2019, 418x
.

Aktuální téma: #20letCRDM

· #100letrepubliky · #kamchodit · #sbirame · #72hodin · #tabory · #radyanavody · #foglar · #natabore · #dobrovolnici · #eyca #eyca_cz · #vanoce · #čtenářství · #zlatyamos · #hryahlavolamy



MŠMT Anopress IT České Tábory.cz Borovice.cz - Informační centrum pro dětsku rekreaci, tábory, cestování skupin a volný čas. Strukturovaný dialog s mládeží
© 2019 ČRDM | Senovážné nám. 24, Praha 1 | Kontakty | Mapa stránek | ADAM.cz na Facebooku / ADAM.cz na Twitteru / RSS ADAM.cz / ATOM ADAM.cz
Přebírání obsahu ADAM.cz. Provozuje redakční centrum ČRDM za podpory MŠMT | Tento web byl vytvořen pomocí phpRS. PDA Mapa stránek Hlavní strana Klávesové zkratky na tomto webu Na obsah stránky

--> --> --> Google+