RUBRIKA: sdružení
Jak dopadla schůzka s ministrem školství?Autor:
Aleš Sedláček | zařazeno: 24. 1. 2020 | přečteno 2259
Podrobně o ní informuje předseda České rady dětí a mládeže Aleš Sedláček:
![]() V pátek 18. ledna jsme měli schůzku na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy nad několika tématy, která společně dlouhodobě řešíme. Schůzka to byla na nejvyšší úrovni, bylo to věcné, příjemné a díky všem, že si našli čas se sejít u jednoho stolu. Na straně MŠMT ministr Robert Plaga, náměstek Karel Kovář a státní tajemník Jindřich Fryč. Za spolky předseda ČRDM Aleš Sedláček, starosta Junáka – českého skauta Josef Výprachtický, předseda Asociace turistických oddílů mládeže Tomáš Novotný a předseda Pionýra Martin Bělohlávek. Důležité při vyjednávání se státem bylo vždy zapojení klíčových hráčů, tedy šéfů aktivních členských organizací. Je tomu tak dodnes.
1. Navýšení financí do oblasti mládeže v roce 2020 a ve výhledu do dalších let
2. Nové rozdělení agend souvisejících s mládeží S náměstkyní Pavlou Katzovou (finance) a náměstkem Karlem Kovářem (vzdělávání, mládež, sport) jsme pak řešili způsob a harmonogram přípravy nových investičních programů. V nové organizační struktuře MŠMT je odbor pro mládež umenšen a některé agendy jsou předány na odbory jiné – Investiční programy jsou jednou z těchto agend. Jak jsme si vysvětlili, příprava bude probíhat v těsné spolupráci věcného odboru a odboru, který bude dotaci vyhlašovat a administrovat. Role ČRDM by měla zůstat tak jako v minulosti, tedy podobná jakémusi „zrcadlu z terénu“. Měli bychom shromažďovat potřeby a hledat důvody v argumentaci, proč právě tyto potřeby by měly být hrazeny z příslušné výzvy. Zástupci ČRDM byli doposud v hodnotící komisi bez práva hlasovacího. Jejich úloha byla hlavně ta, aby „terénu“ mohli potvrdit či vyvrátit (kdyby se tak stalo) spravedlivost procesu výběru. 3. Dům na Senovážném náměstí 24 a jeho rekonstrukce a budoucí využití Dům na Senovážném náměstí 24 má pohnutu historii. V jeho útrobách sídlí některé naše organizace, včetně ČRDM. Byl to dům, který před revolucí vlastnil Socialistický svaz mládeže (SSM). Spadl tedy do Fondu dětí a mládeže (FDML), který měl při likvidaci zajistit, aby byl svazácký majetek využíván nástupnickými organizacemi. Spolky, které se v domě po revoluci usídlily, založily speciální sdružení s názvem Přístav (pozor, nezaměňovat s cenou ČRDM Přístav). Přístav zpracoval projekt využití domu a ucházel se o převod z FDML. Poslanci nakonec zvolili konzervativnější postup a dům zákonem o likvidaci FDM, převedli do správy MŠMT – s tím, že musí být využíván ve prospěch dětí a mládeže. MŠMT se pak dlouhá léta soudilo s Prahou 1. Spor nakonec vyhrálo. Bohužel spory a faktické změny vlastnictví blokovaly dlouho plánovanou a nutnou rekonstrukci. Nyní jsme ve fázi, kdy hledáme technické řešení, jak dům zrekonstruovat a kdo z jakých peněz rekonstrukci zaplatí. MŠMT po prostudování celé historie a právním výkladu zákona o státním majetku a zákona o likvidaci FDM, uznalo odpovědnost za rekonstrukci a pracuje na její projektové přípravě. Zároveň deklaruje, že zachová i nadále výhodné podmínky, za kterých organizace v domě historicky sídlí. 4. Vysvětlení podnětů ČRDM k materiálu Hlavní směry vzdělávací politiky ČR 2030+ Státní tajemník Jindřich Fryč, mj. bývalý ředitel odboru pro mládež, je velkým hybatelem přípravy vzdělávací strategie 2030. Její hlavní směry vzdělávací politiky (tedy jakousi „kostru“) jsme v rámci ČRDM připomínkovali. Jsme rádi, že se tam objevuje pojem neformálního vzdělávání a hovoří se tam o propojování se vzděláváním formálním, nicméně příklady, které jsou tam pro názornost uvedeny, nám přijdou nevhodné. Připomínky jsme poslali zpracovatelům a s odborem pro mládež budeme spolupracovat na jejich rozvedení a promítnutí do další verze dokumentu. Jindřich Fryč vyslovil názor, že koncepce vůči mládeži, což je dokument, který v minulosti MŠMT zpracovávalo a vyhodnocovalo a na jeho základě také vyhlašovalo dotační programy, by bylo lepší integrovat právě do zmíněné strategie vzdělávací politiky. V následné teoretické úvaze jsme probírali harmonogram příprav i přednosti či rizika tohoto postupu. Ministr Robert Plaga se taktéž kloní k navrženému řešení.
Související články:
Výzva: České školství potřebuje stabilitu a naslouchání odborníkům, ne výměnu ministra - 07.04.2021 Ministerstvo upravilo učební plán ZŠ, důraz klade na informatiku. V učivu se bude škrtat - 02.02.2021 Hlasování o nejoblíbenější dětskou knihu začíná! - 17.01.2021 Výběrové řízení MŠMT: vrchní ministerský rada v oddělení rozvoje dětí a mládeže MŠMT - 09.12.2020 Výběrové řízení MŠMT: vrchní ministerský rada – ředitel/ka odboru základního vzdělávání a mládeže MŠMT - 09.12.2020 Jak tento rok proběhnou přijímací a maturitní zkoušky - 03.12.2020 Informace k připravovaným dotačním výzvám na rok 2021 - 29.10.2020 Strategie vzdělávání do roku 2030+ schválena Vládou ČR - 26.10.2020 ČT24: Lukáš Vaculík školským ombudsmanem. V seriálu je jeho práce akčnější než ve skutečnosti - 23.10.2020 Schůzka na ministerstvu - 07.09.2020 Národní pedagogický institut ČR má nového ředitele - 07.08.2020 Robert Plaga: Školství si prošlo tvrdou zkouškou - 07.07.2020 Ministerstvo školství představilo návrh textu Strategie 2030+ - 23.06.2020 Uznané organizace dětí a mládeže se sešly na MŠMT - 11.06.2020 MŠMT: Harmonogram uvolňování opatření v oblasti školství - 15.04.2020 Změna výzvy č. 02_18_071 Zvyšování kvality neformálního vzdělávání - prodloužení realizace - 08.04.2020 Nejčtenější články za posledních 7 dnů
Nejsledovanější příspěvky rubriky video - audio za posledních 30 dnů
Aktuální téma: #koronavirus
#20letCRDM
|
![]() • Den Země 2021 - čtvrtek 22. dubna - 22. 4. 2021
• 2021 - Rok svaté Ludmily - 22. 4. 2021
Představujeme
Mezinárodní
Pozvánky
Rozhovory
|