PDA - WWW.ADAM.CZ PDA - WWW.ADAM.CZ (www.adam.cz/pda) - 18.09. 2020
| Úvodní stránka | Top 10 | Hledej | Rubriky |
ostatní
Pravidelný pohyb – klíč k tělesné i duševní pohodě
! NIKDO, 06.08.2020 (442 přečtení)

Zdravotní benefity cvičení, ať už jde třeba o běhání, jógu či pouhé procházky, potvrzují jak odborníci a různé výzkumy, tak samotní provozovatelé.

Pokud už pravidelně cvičíte, následující text vás jistě nejednou přiměje souhlasně přitakat a zároveň má potenciál vaši aktivitu ještě podpořit. Pokud jste se ke cvičení ještě neodhodlali, můžete zde najít onen motivační impulz, který do začátku potřebujete.

Zdravotní benefity tělesného cvičení
Jestli fyzická namáhavá práce není přímo základem vašeho zaměstnání, dnešní svět se svými technologiemi a infrastrukturou vám prakticky umožňuje nechávat své tělo ležet ladem. Pokud jde ale o naše tělesné zdraví, je podle odborníků jen málo věcí, které jsou pro něj takto prospěšné jako pravidelná fyzická aktivita. „Cvičení posiluje kosti, má schopnost snižovat krevní tlak a klidovou srdeční frekvenci, což chrání srdce a cévy,“ říká doktor Hans Diehl, odborník na zdravou výživu a životosprávu a zakladatel programu CHIP. Jde přitom jen o namátkový výběr z výhod, které nám pravidelné cvičení přináší.

V takovém obšírném seznamu bychom dále nalezli například dosažení optimální tělesné hmotnosti či zlepšení krevního oběhu. To má pozitivní vliv na naše kognitivní funkce (zahrnují kromě paměti i koncentraci, pozornost, řečové funkce, rychlost myšlení či schopnost pochopení informací, pozn. red.). Samotným velkým tématem je i zásadní zlepšení imunity. Výzkumy posledních dvou dekád přišly se zjištěním, že díky pravidelnému pohybu se výskyt infekčních onemocnění snižuje až o neuvěřitelných 50 %. Mezi takové onemocnění patří například i klasické nachlazení. Naše nepříjemné sezonní rýmy se tak mohou stát mnohem vzácnější.

Pravidelným pohybem k duševní pohodě
Když jde o naši duševní stránku, obecně se často mluví o pozitivních biochemických reakcích, které pohyb přináší. Běhání se uvádí jako lék na deprese a stres. I jednorázovým tréninkem můžete dosáhnout výrazného zlepšení nálady. Podle doktora Diehla pohyb zvyšuje životaschopnost a efektivnost ve všech oblastech života.

Robert Žižka, ředitel organizace Prameny zdraví, s odvoláním na odborný časopis Physiological Behaviour připomíná, že kupříkladu o běhání se někdy mluví jako o droze. Skutečně, při běhání dochází v našem mozku k podobnému neurochemickému odměňování jako při konzumaci návykové látky. Dostaňte návyk běhání do života – a získáte snad tu nejzdravější závislost, které může člověk dosáhnout. Pečujte o tuto závislost s rozumem a sebekontrolou a přinese vám zlepšení života i tam, kde byste to nečekali.

Odhalení kouzelného účinku cvičení
Tyto výroky o účinnosti tělesného cvičení mohou působit jako jakýsi magický efekt, který se najednou objeví. Není proto od věci tento proces zracionalizovat a podívat se na souvislosti, které k celkovému zlepšení života přispívají. Není to totiž tak, že by změna nastala náhle, najednou. Jde o řadu dílčích změn, které spolu jdou ruku v ruce. Společně pak přinášejí až terapeutický účinek.

Jestli se potýkáte se stresem a máte problém s motivací cokoliv dělat, ať už jde třeba o práci, studium, či socializaci, tak je pohybová aktivita podle ředitele Žižky mimořádně účinnou nepřímou cestou, jak tyto problémy vyřešit. Přemluvením se do pravidelné fyzické aktivity posílíte svoji sebedisciplínu a stabilizujete hormonální hladinu. „Po každém fyzickém cvičení navíc přichází hřejivý pocit úspěchu, a přispívá tak k naší spokojenosti,” uzavírá Robert Žižka.
Tento pocit úspěchu je důležitý, protože je silnou zbraní proti demotivaci. Pravidelným cvičením si snadno vytvoříte nový rituál, který si najde místo ve vašem pracovním týdnu i volném čase, zvýší vaše sebevědomí a posílí schopnost a vůli k řešení záležitostí, kterým jste se doposud vyhýbali. S trochou nadsázky lze tak říct, že rozhodnutí vydat se na první běh či kondiční procházku může být odrazovým můstkem k celkovému zlepšení našeho životního stylu a k naší spokojenosti se sebou samým.

Začít a vydržet je mimořádně odměňující
Nebudeme si nalhávat, že začít se cvičením je snadná záležitost. Ještě těžší je neskončit hned na začátku. Představte si, že jste se právě vrátili ze svého prvního běhu či procházky nebo jste právě dokončili vaši první posilovací sestavu. Cítíte se neuvěřitelně nabiti energií, ale zároveň snad velmi unaveni. V tuto chvíli je podle odborníků nejdůležitější si uvědomit, že podruhé to půjde mnohem snáze. Vašemu tělu jste totiž právě předali jasnou informaci, že jste na něj zvýšili nároky. Tělo si to uvědomí a už při druhém cvičení se vám odmění. Vydržíte déle, cviky budou snadnější. Klíčem je tedy vůle a setrvání v odhodlání.

Související články:
Den dětské onkologie: Transplantace kostní dřeně a co o ní možná nevíte (17.09.2020)
Kampaň #ProPopdporu chce pomoci lidem s postižením (17.09.2020)
Co se smí a nesmí po dnešních opatřeních vlády (12.03.2020)
Mimořádné opatření - zákaz pořádání hromadných akcí s předpokládanou návštěvností nad 100 osob (11.03.2020)
Nic nového pod sluncem, aneb Pandemie v dějinách nelítostně kosily (09.03.2020)
Glosa Daniela Kroupy: Proč dělala tetička za války zásoby (06.03.2020)
Pravidla testování na koronavirus se v Česku mění (05.03.2020)
Koronavirus? Ovládá nás strach jako člověka doby kamenné, nezvládáme svoji dobu (05.03.2020)
Informace pro školy KE KORONAVIRU (29.02.2020)
Očkování bude povinné i pro soukromé školky (13.02.2020)
Seminář - Děti s ADHD - tak trochu jiné děti - 5. 2. 2020 (22.01.2020)
Evropská unie zakáže toxické zpomalovače ve spotřebním zboží! (18.01.2020)
Toxické plasty do našich domovů nepatří! (18.01.2020)
Jsou zázračně zdravé a levné. A přesto jsme na ně zapomněli a nahrazujeme je cizími potravinami (28.08.2019)
Český den proti rakovině - středa 15. května (15.05.2019)
Náctiletí trpí nedostatkem spánku. Za epidemii můžou mobily a časné vstávání (05.05.2019)
Křik, krev a mrtví. Tak vypadá havárie letadla (19.04.2019)
Tahle dřina v rytmu Bee Gees zachraňuje životy. Veselovský si vyzkoušel resuscitaci (18.03.2019)
Do nikoho kromě dětí nedýchejte, nazvrací vám do pusy, stačí masáž srdce, radí Samek (18.03.2019)
Výzva Do práce na kole bude poprvé i v Pelhřimově (05.03.2019)
Většina lidí neodmítá očkování proti spalničkám, ale kombinovanou vakcínu (13.02.2019)
Psycholog Miroslav Hudec píše o rizicích spojených s alkoholem (nejen) u vodáků a cyklistů (04.08.2018)
Brněnští veterináři prosí veřejnost o pomoc s pátráním po klíštěti pijáku lužním (19.04.2018)
Veselé (ne)čokoládové Velikonoce - dTest (27.03.2018)
První pomoc v mobilu - aplikace od Českého červeného kříže (12.01.2018)
Znáte portál Mladý zdravotník? (11.01.2018)
Svoji podporu oprávněných zájmů dětí a mládeže nevzdávám (16.11.2017)
Na tábor či na lyžařský výcvik má dítěti stačit jedno lékařské potvrzení platné dva roky (02.11.2017)
Zuby našich dětí: Jak je správně čistit (11.01.2017)
Škola začala chystat žákům snídaně. Uspěla, její model kopírují další (17.12.2016)
Už za týden rozhodne Štrasburský soud o právu žen na domácí porod (12.11.2016)
Vítězem Ekotopfilmu se stal snímek o významu mikroorganismů na přirozený porod (30.10.2016)
Čtyřleté neočkované dítě do školky nesmí, pětileté už musí. Jak to? (07.10.2016)
Prevence dětských úrazů zaznamenává úspěchy (11.09.2016)
Éčka v potravinách mohou ovlivňovat pozornost dětí... (15.08.2016)
Nová porucha příjmu potravy postihuje nejčastěji děti a dospívající (21.07.2016)
Alzheimer poradna Vysočina nabízí konzultace i během léta (23.06.2016)
Zapomeňte na filmy! (15.06.2016)
Seber se a vypadni! (14.06.2016)
Duševně nemocní jsou méně nebezpeční, než si většina myslí... Projekt mění postoje studentů (11.06.2016)
Kam kráčí české porodnictví? – aneb Klíčem ke změně jste vy, rodiče (17.05.2016)
Jak bezpečně odstranit klíště 3 (15.05.2016)
Předpověď aktivity klíštěte obecného na území České republiky (14.05.2016)
Festival o těhotenství, porodu a rodičovství - nabídka (nejen) pro školy (13.05.2016)
Jak bezpečně odstranit klíště 2 (12.05.2016)
Jak bezpečně odstranit klíště 1 (12.05.2016)
Česko svítí modře! Kampaň pomáhající autistům podporuje i MŠMT (08.04.2016)
Česko svítí modře! Šance Dětem: Příběh Zity - dívky s dětským autismem (07.04.2016)
Nejsem nevychovaný, jsem autista... (06.04.2016)
Diagnóza: Autismus malých dětí (06.04.2016)
Autismus a Michal Roškaňuk: "Neurodiverzita - cesta k novým řešením..." (05.04.2016)
Komunikace s lidmi s poruchou autistického spektra (04.04.2016)
Jíte částečné salámy a náhražkový sýr? Používejte selský rozum, radí Pavel Maurer (03.04.2016)
Začíná kampaň Česko svítí modře, má zvýšit povědomí o autismu (02.04.2016)
Spojené státy rozdělilo očkování. O účincích se přou i vrcholní politici (02.04.2016)
AKTUALIZOVÁNO: Neboříme systém povinného očkování... (29.03.2016)
Senátní novela o očkování dětí ve Studiu 6 ČT (28.03.2016)
Neboříme systém povinného očkování, chceme jen odstranit zjevné nelogičnosti (25.03.2016)
Na potřebu dostatečného odpočinku má upozornit Světový den spánku 18. března (18.03.2016)


| Úvodní stránka | Top 10 | Hledej | Rubriky |